2024-02-28

Procedura środowiskowa przy realizacji zamierzeń budowlanych

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Zgodnie z treścią art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko1 (dalej: „Ustawa środowiskowa”), uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (dalej: „Decyzja środowiskowa”) jest obligatoryjna w następujących przypadkach:

(i) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

(ii) przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko.

Konstrukcja przywołanej regulacji prawnej zakłada, że Decyzja środowiskowa stanowi indywidualny akt administracyjny, albowiem każdorazowo określa środowiskowe uwarunkowania dla realizacji poszczególnych inwestycji2. Decyzja środowiskowa jest indywidualnym aktem administracyjnym. W trakcie wydawania tejże decyzji organ administracji publicznej wnikliwie bada i określa środowiskowe uwarunkowania (przez pryzmat powszechnie obowiązujących przepisów prawa) realizacji konkretnej inwestycji deweloperskiej (przez pryzmat indywidualnych parametrów tejże inwestycji) oraz jej oddziaływania na środowisko. W tym sensie Decyzja środowiskowa ma charakter:

(i) prewencyjny, albowiem służy wyeliminowaniu zamierzeń inwestycyjnych mogących stanowić zagrożenie dla środowiska na wczesnym etapie procesu inwestycyjno – budowlanego, o czym poniżej treści tekstu artykułu oraz

(ii) wiążący względem decyzji inwestycyjnych określonych w art. 86 Ustawy środowiskowej.

Przedmiotem Decyzji środowiskowej jest tzw. przedsięwzięcie zdefiniowane w Ustawie środowiskowej w art. 3 ust. 1 pkt. 13, przez które rozumie się zamierzenie budowlane czy inną ingerencję w środowisko polegającą na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin; przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty. Katalog organów właściwych do wydawania poszczególnych decyzji środowiskowych został zdefiniowany w art. 75 Ustawy środowiskowej. W przypadku regularnych, standardowych przedsięwzięć deweloperskich organem właściwym pozostaje wójt, burmistrz, prezydent miast. Pomocnym dla inwestora aktem wykonawczym jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko3 zawierający wykaz ewentualnych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (dalej: „Rozporządzenie”).

 

STRONY  I PROCEDURA WYDAWANIA DECYZJI ŚRODOWISKOWEJ

 

Krąg stron postępowania o wydanie Decyzji środowiskowej jako aktu administracyjnego wydawanego w oparciu o przepisy Kodeksu administracyjnego (dalej: „k.p.a.”) ustala się w oparciu o art. 28 kpa (interes prawny w braniu udziału w postępowaniu) w związku z art. 74 ust. 3a Ustawy środowiskowej, zgodnie z treścią którego:

Stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest  wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę, z zastrzeżeniem art. 81 ust. 1. Przez obszar ten rozumie się: 

1) przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu;

2) działki, na których w wyniku realizacji, eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska, lub

3) działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.

 

Doprecyzowanie definicji legalnej strony postępowania po nowelizacji ocenić należy pozytywnie, albowiem zgodnie z linią orzeczniczą „Art. 74 ust. 3a ustawy z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, służy zawężeniu poprzez doprecyzowanie definicją legalną kręgu stron postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w porównaniu z wcześniej obowiązującą regulacją ogólną, w myśl której stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek4.”. Zgodnie z wytycznymi doktryny, „Ustalając krąg stron postępowania o wydanie decyzji środowiskowej, zacząć należy od regulacji art. 74 ust. 1 pkt 6ŚrodInfU, który wskazuje wprost, na podstawie jakiego dokumentu dokonuje się ustaleń w zakresie kręgu stron postępowania. Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej należy bowiem dołączyć wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.5”  

Uruchomienie procedury postępowania środowiskowego następuje na wczesnym (prejudycjalnym) etapie względem decyzji określonych w art. 72 ust. 1 Ustawy środowiskowej, w tym względem wydania pozwolenia na budowę. Przewidziana kolej rzeczy została stanowi celowy zabieg ustawodawcy zmierzający do wczesnego wyeliminowania inwestycji stanowiących zagrożenie dla środowiska. Decyzja środowiskowa wydawana jest na wniosek inwestora zamierzenia budowlanego, do którego należy załączyć w szczególności:

(i) raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub kartę informacyjną przedsięwzięcia, o których szerzej poniżej tekstu,

(ii) poświadczoną kopię mapy ewidencyjnej obejmujący przewidywany teren realizacji przedsięwzięcia budowlanego,

(iii) mapę w formie papierowej lub elektronicznej obrazującej transparentnie parametry inwestycji,

(iv) wypis z rejestru gruntów w formie papierowej lub elektronicznej,

(v) analizę kosztów i korzyści,

(vi) inne dokumenty w zależności od specyfiki realizowanej inwestycji budowlanej.

Następnie stosowne organy dokonują wnikliwej weryfikacji wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wraz z załączoną dokumentacją, a w dalszej kolejności ustalają krąg zaangażowanych stron postępowania środowiskowego. Co za tym idzie organ prowadzący postępowanie występuje do stosownych organów o wydanie opinii w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W rezultacie po uzyskaniu wymaganych opinii, wydaje się postanowienia zobowiązujące do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla zamierzonej inwestycji z zakreśleniem zakresu raportu.

W przypadku zamierzeń budowlanych mogących znacząco oddziaływać na środowisko organy prowadzące postępowanie występują o wymagane opinie, w tym opinię do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska czy organu właściwego w sprawie ocen wodnoprawnych o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia. W przypadku zaś przedsięwzięć wymagających uczestnictwa społeczeństwa, stosowny organ podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości informację o prowadzonym postępowaniu w sprawie wydania o środowiskowych uwarunkowaniach, sposobności zapoznania się z dokumentacją sprawy i zgłaszania ewentualnych uwag czy wniosków w trzydziestodniowym terminie od publikacji. Ważnym pouczeniem jest, że od decyzji środowiskowej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do właściwego Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie czternastodniowym od momentu prawidłowego doręczenia tegoż aktu administracyjnego. Szczególnie istotnym etapem jest ocena oddziaływania zamierzenia inwestorskiego na środowisko, dlatego zagadnieniu została poświęcona odrębna część artykułu. 

 

OCENA ODDZIAŁYWANIA PRZEDSIĘWZIĘCIA BUDOWLANEGO NA ŚRODOWISKOWO 

 

Wydaje się rozsądnym stwierdzeniem, że ocena oddziaływania na środowisko stanowi jeden z elementów czy etapów, w złożonym procesie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez organy administracji publicznej. Wyżej opisaną zależność można scharakteryzować następująco: „Ocena oddziaływania na środowisko sama w sobie nie ma znaczenia. Nabiera ona takiego znaczenia dopiero w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ocena oddziaływania na środowisko jest zatem etapem prowadzącym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i pozwala organowi jedynie zorientować się, jakie ewentualne zagrożenia dla środowiska mogą wystąpić. Powinno to pomóc organowi właściwie określić uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. A zatem to decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, a nie ocena oddziaływania na środowisko.6” W przypadku inwestycji mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, ocenę oddziaływania na środowisko przeprowadza się z urzędu. Z kolei w przypadku inwestycji mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko, leży w gestii urzędu czy ocena oddziaływania na środowisko zostanie przeprowadzona. Dla skutecznego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, konieczne jest załączenie do urzędu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Zgodnie z treścią art. 74 ust. 1 pkt. 1 Ustawy środowiskowej do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej należy dołączyć w szczególności: 

(i) w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił o ustalenie zakresu raportu w trybie art. 69 – kartę informacyjną przedsięwzięcia; 

(ii) w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – kartę informacyjną przedsięwzięcia, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił o przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W treści art. 66 Ustawy środowiskowej zostały wymienione obligatoryjne elementy raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w szczególności: opis planowanego przedsięwzięcia, opis elementów przyrodniczych środowiska objętych ewentualnym oddziaływaniem, opis zabytków w granicy sąsiedztwa objętego oddziaływaniem, opis przewidywanych skutków dla środowiska czy określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko. Analogiczne wymogi zdefiniowane w art. 63a Ustawy środowiskowej zostały przewidziane dla karty informacyjnej przedsięwzięcia. „W świetle art. 74a ust. 2 art. 74a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a-d oraz pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 z późn. zm.) wymóg posiadania określonych kwalifikacji dotyczy zarówno osoby sporządzającej raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko jak i osoby, która go uzupełnia i składa dodatkowe wyjaśnienia co do jego treści7.  

Kluczowymi elementami oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko są:

(i) weryfikacja raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,

(ii) uzyskanie wymaganych prawnie opinii i uzgodnień,

(iii) zapewnienie możliwości uczestnictwa społeczeństwa w postępowaniu.

 

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH, A POZWOLENIE NA BUDOWĘ

 

Art. 72 ust. 1 Ustawy środowiskowej zawiera zamknięty katalog decyzji inwestycyjnych, których uzyskanie poprzedza wydanie Decyzji środowiskowej, w szczególności dotyczy to decyzji o warunkach zabudowy, o zatwierdzeniu projektu budowlanego czy pozwoleniu na budowę w przypadku oddziaływania zamierzenia budowlanego na środowisko. Zgodnie z treścią art. 86 Ustawy środowiskowej, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy wydaję decyzje administracyjne w powołanym wyżej art. 72 ust. 1 Prawa budowlanego. Z uwagi na istotę oraz konstytutywny charakter pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 28 i nast. ustawy z dnia  7 lipca 1994r. – Prawo budowlane8 (dalej: „Prawo budowlane” oraz „Pozwolenie na budowę”), analizie zostanie poddana w głównej mierze zależność między Decyzją środowiskową, a Pozwoleniem na budowę. 

Z zaprezentowanej procedury wynika, że organy administracyjne odpowiedzialne za wydanie Pozwolenia na budowę, są związane ustaleniami zawartymi w Decyzji środowiskowej. Istota zagadnienia sprowadza się do odpowiedzi czy ww. związanie ma charakter bezwzględnie wiążący (automatycznie stosowany) czy też pozostawia się organom pewną dowolność w stosowaniu tejże zasady w trakcie wydawania np. Pozwolenia na budowę. Zgodnie z tezą wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 czerwca 2021r. „Między opisem przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach a opisem zawartym w pozwoleniu na budowę mogą występować różnice jednakże nie mogą to być różnice, które skutkowałyby zmianą istoty planowanej inwestycji. Oznacza to, że jeśli różnice takie występują, to nie mogą one prowadzić do innej kwalifikacji tego przedsięwzięcia. Zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunki realizacji inwestycji odnoszą się do inwestycji o określonej kwalifikacji. Zmiana kwalifikacji przedsięwzięcia skutkowałaby koniecznością ustalenia innych warunków.9” 

W wyroku z dnia 28 stycznia 2020r. Naczelny Sąd Administracyjny zawarł stosowne wskazówki dla organów wydających decyzje realizacyjne – „Wiążący charakter decyzji środowiskowej, wynikający z treści art. 86 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oznacza, że organ wydający decyzję realizacyjną ma obowiązek uwzględnić środowiskowe warunki realizacji przedsięwzięcia przy wydawaniu decyzji realizacyjnej. Sposób uwzględnienia uwarunkowań środowiskowych w decyzji realizacyjnej nie może być rozumiany jako dosłowne i pełne odzwierciedlenie (przeniesienie) uwarunkowań środowiskowych z decyzji środowiskowej do decyzji realizacyjnej. Porównanie treści decyzji środowiskowej z decyzją realizacyjną powinno sprowadzać się do wnikliwej analizy treści tych dwóch decyzji administracyjnych z punktu widzenia przedmiotu przedsięwzięcia i wymagań ochrony środowiska, wynikających z treści decyzji środowiskowej. Organ administracji powinien ocenić czy decyzja realizacyjna nie narusza treści środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia określonych w decyzji środowiskowej. Wymagania określone w decyzji środowiskowej powinny być na tyle konkretne, żeby ich realizacja mogła być zweryfikowana przez organ wydający decyzję realizacyjną. Ustawodawca nie określił kryteriów i zakresu związania organu wydającego decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 (art. 86 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko).10” Konkludując, jeśli kwalifikacja przedsięwzięcia w powyższym rozumieniu jest taka sama zarówno w Decyzji środowiskowej jak i we wniosku o wydanie Pozwolenia na budowę, to nie zachodzi potrzeba zmiany Decyzji środowiskowej11. 

W przedmiocie powierzchni garażowych, zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt. 58 lit. b Rozporządzenia do zamierzeń budowlanych mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się garaże, parkingi samochodowe lub zespoły parkingów z infrastrukturą towarzyszącą o powierzchni użytkowej czy zabudowy nie mniejszej niż 1,0 ha (wcześniej 0,5 ha). Ustawodawca nie zastrzega takich parametrów jak ilość miejsc parkingowych czy maksymalna powierzchnia użytkowa lub zabudowy garaży. W rezultacie zmiana ilości miejsc parkingowych czy powierzchni garażowej w żaden sposób nie powinna mieć przełożenia na zmianę kwalifikacji przedsięwzięcia budowlanego; poza przypadkiem powierzchni garażowej poniżej 1,0 ha kiedy to wymóg Decyzji środowiskowej staje się bezprzedmiotowy. „W przypadku, gdy decyzja środowiskowa dotyczy wyłącznie garaży, organ budowlany nie ma zatem w ogóle podstaw do zobowiązywania wnioskodawcy do wykazywania zgodności inwestycji z wymogami środowiskowymi w zakresie ilości projektowanych mieszkań oraz powierzchni zabudowy. Ilość projektowanych mieszkań nie jest w ogóle cechą, z punktu widzenia której dokonuje się oceny inwestycji mieszkaniowej w rozumieniu przepisów Rozporządzenia. Z kolei zmiana powierzchni zabudowy miałaby znaczenie o tyle, o ile uległaby ona zwiększeniu do takiej powierzchni, która kwalifikowałaby przedsięwzięcie mieszkaniowe do wymagającego uzyskania decyzji środowiskowej. W przypadku zmniejszenia powierzchni zabudowy nie zachodzi w ogóle potrzeba uzyskania decyzji środowiskowej, zatem kwestia oceny tej powierzchni w kontekście decyzji środowiskowej, która w ogóle nie dotyczy zabudowy mieszkaniowej, ale garażowej, jest w ogóle bezprzedmiotowa (zwłaszcza, że kwestia większej powierzchni zabudowy została już poddana ostatecznej i prawomocnej ocenie organu środowiskowego)12.” 

Zgodnie z treścią tezy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego „Związanie organu wydającego pozwolenie na budowę decyzją ustalającą środowiskowe uwarunkowania nie dotyczy wyznaczonego obszaru oddziaływania przedsięwzięcia na potrzeby prowadzonego postępowania, lecz charakterystycznych parametrów danej inwestycji i jej oddziaływania na środowisko. Z powyższego wynika, że organ architektoniczno-budowlany, ustalając obszar oddziaływania obiektu, powinien uwzględnić ustalenia decyzji środowiskowej, gdyż pozbawiony on jest kompetencji aby samodzielnie badać środowiskowe uwarunkowania pozwalające na realizację przedsięwzięcia i wprowadzać wnioski odmienne od tych, które zaprezentował organ administracji, kompetentny do wydania decyzji środowiskowej13.” Wskazać należy, że „Jeśli proponowana przez inwestora zmiana w projekcie budowlanym nie skutkuje tym, że mamy do czynienia z zupełnie nowym przedsięwzięciem, to jest to nadal ta sama inwestycja i ważnym jest tylko to, aby inwestor mieścił się w parametrach określonych decyzją środowiskową.14” 

Zmiana Decyzji środowiskowej leży w gestii inwestora, który jest podmiotem uprawnionym do wprowadzania skutecznych zmian w uprzednim wniosku o wydanie tegoż aktu administracyjnego. Zmiana Decyzji środowiskowej najczęściej podyktowana jest koniecznością dostosowania parametrów dla realizacji przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Tryb zmiany tejże decyzji został przewidziany w art. 87 Ustawy środowiskowej w związku z art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego15 (dalej: „k.p.a.”); z zastrzeżeniem, że zgodę wyraża wyłącznie strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na którego została przeniesiona decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Zgodnie z generalną zasadą zmiana zapisów komentowanej decyzji administracyjnej co do zasady przewidziana została dla sytuacji, w których przedsięwzięcie budowlane nie zostało ukończone. W rezultacie ewentualna zmiana decyzji dedykowana została dla elementów inwestycji, które nie zostały jeszcze zrealizowane, lecz są na etapie projektowania przedsięwzięcia planowanego. Niniejsze nie wyklucza jednakże modyfikacji Decyzji środowiskowej w trakcie czy po ukończeniu inwestycji budowlanej w przypadku, gdy jest to uzasadnione ochroną środowiska np. na etapie kolejnego etapu realizacji inwestycji (linia orzecznicza nie jest jednolita w przedmiocie wyżej opisanego odstępstwa). Zaznacza się, że „Zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 1 u.o.o.ś., decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wydawana jest wyłącznie na potrzeby uzyskania decyzji określonych w art. 72 ust. 1 u.o.o.ś., w tym pozwolenia na budowę. Musi być więc zmiana tego pozwolenia, aby można było wcześniej dokonać zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.16” Z uwagi na szczególny charakter decyzji inwestycyjnej jaką jest Pozwolenie na budowę, zmiana wyłącznie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych czy też uzupełnienie tejże decyzji o kartę informacyjną czy ponowne oddziaływania oceny na środowisko, nie jest możliwe w przypadku wydania Pozwolenia na budowę. 

„Obowiązek zmiany decyzji środowiskowej zależy od tego, czy modyfikacja inwestycji zmienia warunki zawarte w decyzji pierwotnej i czy wnioskowana decyzja została wymieniona w art. 88 ust. 1 u.u.o.ś. (regulującym ponowną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w przypadku zmiany). (…) Zmiana decyzji administracyjnej musi posiadać konkretne ramy prawne. Dodatkowo różnica nie może dotyczyć kwalifikacji przedsięwzięcia, która została określona w pierwotnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.17” Zarówno zmiana Decyzji środowiskowej jak i odmowa wprowadzenia zmian odbywa się w drodze wydania decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do organu wyższego szczebla, a w ostateczności skarga administracyjna do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uprawnienie do skorzystania z ww. trybu odwołania przysługuje wszystkim stronom postępowania zaangażowanym w zmianę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

PODSUMOWANIE

 

Na polskim rynku nieruchomości pojawia się coraz więcej zagranicznych inwestorów, którzy chętnie inwestują swój kapitał w realizację przedsięwzięć komercyjnych, w szczególności hal produkcyjnych, logistycznych, handlowych, inwestycji drogowych czy farm fotowoltaicznych. Polscy deweloperzy również doskonale odnajdują się w tym trendzie poprzez realizację tożsamych przedsięwzięć z zaangażowaniem rodzimego kapitału inwestycyjnego. Specyfika oraz parametry wymienionych inwestycji co do zasady wymagają uprzedniego skupienia na ryzykach związanych z aspektem środowiskowym. Warto pamiętać, że organy administracyjne wydające Decyzje środowiskowe nie posiadają uprawnień czy kompetencji do uznaniowego hamowania dynamiki procesu inwestycyjno – budowlanego, albowiem decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych ma charakter związany tzn. organ właściwy do wydania decyzji nie ma swobody działania, a katalog podstaw wydania decyzji negatywnych jest zamknięty. Ustawodawca zapewnia udział społeczeństwa w ochronie środowiska poprzez konsultacje społeczne, których funkcją jest pomoc władzy publicznej w podjęciu słusznej decyzji w danej społeczności. Wprawdzie wyniki konsultacji nie mają charakteru wiążącego dla wydania Decyzji środowiskowej, jednakże stanowią ważny aspekt w procesie inwestycyjno – budowlanym, w szczególności na szczeblu gminnym zmierzającym do unikania jakichkolwiek sporów ze społecznością lokalną. Każdy inwestor zamierzający wniosek o Decyzję środowiskową powinien również zapoznać się z unijną strategią i polityką ochrony środowiska, która opiera się na zasadach ostrożności, prewencji i regule „zanieczyszczający płaci.” 

[1] Dz. U. z 2023r. poz. 1094 ze zm.

[2] B. Opaliński, Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz, Legalis 2023

[3] Dz. U. z 2023r. poz. 1839 ze zm.

[4] Wyrok WSA w Łodzi z dnia 4 października 2019r. (II SA/Łd 458/19, LEX nr 2729776)

[5] A. Fornalik, Strony postępowania o wydanie decyzji środowiskowej, Legalis 2023 

[6] B. Rakoczy, Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach na środowisko, LEX 2023

[7] Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2019r. (II OSK 750/19, LEX nr 2715836)

[8] Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.

[9] Wyrok NSA z dnia 15 czerwca 2021r. (II OSK 2814/20, Legalis nr 2626027)

[10] Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2020r. (II OSK 69/18, Legalis nr 2286798) 

[11] P. Folgier, Zgodność między opisem przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach a opisem zawartym w pozwoleniu na budowę Buduj na prawnych fundamentach | Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy : Zgodność między opisem przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach a opisem zawartym w pozwoleniu na budowę (dostęp: 17.12.2023r.)

[12] P. Folgier, Zgodność między opisem przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach a opisem zawartym w pozwoleniu na budowę Buduj na prawnych fundamentach | Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy : Zgodność między opisem przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach a opisem zawartym w pozwoleniu na budowę (dostęp: 22.01.2024r.)

[13] Wyrok NSA z dnia 12 września 2018r. (II OSK 2248/16, LEX nr 2567283)

[14] Wyrok WSA w Łodzi z dnia 27 marca 2019r. (II SA/Łd 921/18, LEX nr 2644919)

[15] Dz. U. 2023.775 t.j. z dnia 2023.04.25

[16] E. Florkiewicz, Po wydaniu pozwolenia na budowę zmiana jedynie decyzji środowiskowej niedopuszczalna, Po wydaniu pozwolenia na budowę zmiana jedynie decyzje… (prawo.pl) (dostęp: 31 stycznia 2024r.)

[17] Kiedy wymagana jest zmiana decyzji środowiskowej? (avesnature.com.pl) (dostęp: 31 stycznia 2024r.)

 

Więcej
A. Sławińska, Projekt nowelizacji ustawy o ochronie zabytków 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Zintegrowany plan inwestycyjny 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Umowa urbanistyczna 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Odmowa odbioru lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez nabywcę 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Rejestr urbanistyczny jako nowatorskie narzędzie reformy planistycznej 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Czy przepisy nowej ustawy deweloperskiej mają zastosowanie w przypadku popularnej na rynku nieruchomości praktyki tzw. flippowania? 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Nabycie pierwszej nieruchomości na rynku wtórnym bez podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: „PCC”) 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Usprawnienie procesu inwestycyjno – budowlanego w ramach czerwcowej nowelizacji 2023 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Opłata rezerwacyjna w umowie rezerwacyjnej lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Propozycja nowelizacji ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Program Bezpiecznego Kredytu 2% dla rynku mieszkaniowego (dalej: „Bezpieczny Kredyt”) 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Nowe prawo pierwokupu – Uchwała rewitalizacyjna 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych #StopPatodeweloperka 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Lex deweloper – nowelizacja z dnia 17 sierpnia 2023r. 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Renta planistyczna 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Odpowiedzialność cywilnoprawna architekta oraz ubezpieczenie OC 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Odpowiedzialność dyscyplinarna, zawodowa i karna architekta 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Umowa dożywocia, a służebność mieszkania 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Tożsamość treści umowy deweloperskiej z umową ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia jego prawa własności 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Lex silos, czyli kolejny etap nowelizacji prawa budowlanego 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Certyfikat BREEAM 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Na jakim etapie deweloper powinien doręczyć nabywcy prospekt informacyjny 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Nowelizacja prawa wodnego – gospodarka ściekowa 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Pozwolenie na budowę dla magazynów energii (OZE) 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Metody finansowania przedsięwzięć deweloperskich 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Joint Venture na rynku nieruchomości 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Czy lokale usługowe podlegają reżimowi nowej ustawy deweloperskiej? 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Nowa ustawa deweloperska, a inwestycje budowlane w toku 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Dalsze losy reprywatyzacji i lokatorów warszawskich kamienic 

Czytaj więcej
A. Słowińska, Nowelizacja obszaru oddziaływania obiektu 

Czytaj więcej
A. Sławińska, PROCEDURA WYDANIA POZWOLENIA WODNOPRAWNEGO W PROCESIE INWESTYCYJNO – BUDOWLANYM 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Umowa dożywocia, a służebność mieszkania 

Czytaj więcej
A. Sławińska, Najem instytucjonalny (PRS) 

Czytaj więcej
KONTAKT
WARSZAWA / GDYNIA
[!] WAŻNA INFORMACJA: Spotkanie wyłącznie po uprzednim umówieniu
WARSZAWA
PLAC ZBAWICIELA 2/23
GDYNIA
AL. MARSZ. PIŁSUDSKIEGO 18/4